< Safiren - script language="JavaScript" type="text/javascript">

Elida veckan som inte glöms!

Just nu sitter jag hemma hos min kompis Ann-Marie. Jag har kommit hit efter en händelserik vecka.
 Eller vad sägs om att vara på Elida V(5) från tisdag till fredag? Bråka med killarna ombord och laga mat till personalen... Ensam tjej om jag uträknar Biggan, kokerskan på Elida V bland massa killar. Det säger nog en hel del om jag säger så...

Vad är Elida? Så hur kommer det sig att jag hamnade på Elida då? Och varför ville jag dit? Kanske du vill veta... Ta dig då lite tid å läs det här nedanför!

Elida V är en båt som är 40m lång (131fot), 7m (el om det va 7.5m) bred,  har en seglings yta på ca 1600kvm, max fart på >20knop, plats för 72 man (bäddar).

Hon är en båt som är byggd mer som tävlingsbåt än som en gammal skuta som hennes föregångare har sett ut som. Det är en kristen organisation/stiftelse som äger henne och syftet med Elida är att sprida Guds budskap över stora delar av världen. =) (läs mer på www.elida.se och klicka på "Om Elida"). Hon seglar även med konfirmander och skolklasser, samt med företag. Men detta intesserar inte dig antagligen... :P

Fakta ruta om Elida V:


Jag har pratat om att jag vill vara med på Elida sen jag var liten, jag har drömt om att få åka med någon av båtarna som alla heter Elida men olika siffror... Så när Dennis vara på Elida i höstas fick jag idén att jag skulle fråga om jag kunde få praktisera i köket hos dem. Så jag hörde av mig lite till dem eller till Lennars ska jag säga. Och vi bestämde att jag skulle komma ner till dit någon gång innan jul, på en intervju. Men veckorna ja månaderna gick och jag började tvivla på att jag skulle komma ner dit innan jul. Men så i söndags för snart en vecka sen (i morgon blir det en vecka prick...) så satt jag på LO som vakt å kollade biljetter till GBG (tåg så klart) å så såg jag en ganska billig biljett så jag ringer Lennart och frågar när han vill att jag ska komma ner. Han svarade att när som helst. Men att jag skulle komma på tisdag vore perfect för då skulle Elida segla upp till Tjörn för att rengöra skrovet. Alltså så bestämde vi att jag skullle komma till dess. Men jag fick ett sak som jag var tvungen att springa iväg å göra så att biljetten hade försvunnit när jag kom tillbaka. Men jag hittade en billigare! =) Så jag ringde pappa och så köpte han den över nätet. Tack så mycket! Så detta var hur jag kom att tillbringa fem dagar på västkusten varav fyra på Elida.

Men vad hände då under dagarna å kvällarna å kanske nätterna? Ta det lungt! Jag plockar ut godbitarna! =)

Under onsdagen träffade jag Jimmy, Mattias, Greg, Sergaiy, kaptenen Stefan, Lennart, Otto, Bigitta (kallad Biggan), Sten, å säkert någon mer som jag inte kommer ihåg. Alla vi (förutom Biggan) skulle segla upp till Marstrand  istället för till Tjörn pga att det blåste för mycket. Men under färden så pratade jag med Greg, Jimmy, Sergaiy, och Sten. Fast egentligen med alla men mest med dom. Jag gick runt och tog lite kort, busade lite med Jimmy. Sen när vi kom fram så lagade jag mat till dom, det blev korvstrog....

Ja visst ja jag skulle ju ta ut godbitarna ju! Förlåt. Dom tyckte maten smakade bra i alla fall... =) Okej, här kommer lite skvaller...

När vi anlänt i Marstrand så hade jag som sagt var busat lite med några av killarna... Mest med Jimmy... hahaha stackars honom! Jag vet inte allt vad vi gjorde men kul hade vi! Vi sov i samma nergång, men i olika hytter så klart eller kojar kanske jag ska säga. Men vi hade så nära till varandra att vi kunde ligga i våra kojar och prata med varandra. Det hela underlättades av att det inte fanns några dörrar att stänga. Ta det lungt! vi hade draperier för så vi såg inte varandra när vi drog för dom. Eller lite kanske men inte mycket...


Nej du nu somnar jag snart... *Å så e jag vrål hungrig så jag ska nog gå å äta nått å sen gå å kolla på en film eller nått...

Men ta det lungt! Jag har sparat det bästa till sist!

Nästa inlägg kommer vara det jag skrev i kojen torsdag kväll om den dagen som jag sent kommer glömma!
Det blir värt att läsas!!! M;ycket roligare å intressantare än detta!!!

Så vi hörs!!! Tack för att du läser mina galna inlägg... =)
Men jag måste säga en sak!

JAG SAKNAR ELIDA OCH KILLARNA OMBORD!!!

Vet att ni saknar mig oxå... Fick allt ett sms av Jimmy i dag...

Bara så ni vet så kommer det snart upp lite bilder (ca 40 st) från mina dagar på Elida V.



Vad jag har fastnat för i dag/denna vecka:

# Elida V #
# Jimmy, Greg, Mattias, Sergaiy #
# Havet #
# Båtlivet ombord på Elida #



 

//Safiren


Kommentarer

Vad ska du säga nu då?:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress:

URL:

Åsikten:

Trackback