< Safiren - script language="JavaScript" type="text/javascript">

Cheesecake!

Mums! 

Tyckte att det var länge sedan jag gjorde en smarrig fryst cheescake. 
Så jag googlade  cheescake och fick upp en fantastisk sida.

http://www.cheesecake.nu/

Så jag tänkte att jag måste dela med mig.

Klassisk, fryst cheesecake


8 - 10 port

Satsen blir cirka 1,5 liter smet och brukar vara lagom till en större pajform, eller två mindre.

Du behöver:

 

  • 4 st ägg
  • 2 dl strösocker
  • 400 g philadelphiaost
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 4 dl vispgrädde
  • 6 st digestivekex

 Gör så här

Smula ner digestivekex i botten på formen. Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret. Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret (gärna i matberedare eller med elvisp). Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen. Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten. Slå i formen och ställ i frysen över natten. Tas upp och ställs i rumstemperatur en timme innan den ska avnjutas.

Dekorera gärna med pudrat florsocker och färsk frukt eller bär.

 

http://www.shyiam.com/wp-content/uploads/2007/06/cheesecake.jpg

 

 


Nyårscheesecake, med banan och

 chokladtryffel


En riktig festkaka! Serveras lättfryst och är utmärkt att laga dagen före festen.

 

Till 8 personer

Du behöver:

  • 8 digestivekex
  • 100 gram smör
  • 1 msk ljus sirap
  • 3 bananer
  • 400 gram naturell färskost
  • 3,5 dl vispgrädde
  • 1 msk pressad citronsaft
  • (1 tsk finrivet citronskal)
  • 200 gram mörk choklad
  • 1,5 dl socker
  • 1 dl florsocker
  • 1 krdm vaniljpulver
  • Vit choklad till dekoration

Gör så här:

 

Krossa kexen, gärna i mixer. Smält ner 50 gram av smöret och tillsätt det tillsammans med sirapen. Pressa smuldegen i botten på en springform, 24-26 cm.

Mosa eller mixa bananerna helt släta, tillsätt citronsaft och eventuellt rivet citronskal. Grovhacka elle mixa 20 gram av chokladen och rör ner i blandningen. Blanda ner socker och färskost och rör eller mixa slätt.

Vispa 2 dl av grädden hårt och blanda försiktigt ner den i smeten. Bred ut smeten jämnt i formen och ställ in i frysen.

Undertiden som kakan kyls gör du chokladtryffel till täcket.

Grovhack chokladen. Koka upp 1,5 dl av grädden och smält ner 50 gram av smöret. Tag av från plattan och vispa ner chokladen tills allt löst sig. Blanda ner vaniljen.

Låt blandningen svalna tills den börjar tjockna, men fortfarande går att röra.

Tag ut kakan ur frysen och bred på chokladtryffel i ett jämnt lager. Ställ in kakan i frysen och låt stå över natten. Tag fram och lägg upp på serveringsfat cirka en halvtimme före servering och dekorera med riven vit choklad.

 

 

http://www.cheesecake.nu/festkaka-med-tryffeltackea

 

 


Mitt första minne jag har av att uppleva en cheescake' s goda egenskaper, var när min kusin bjöd mamma å mig på middag här i Uppsala när vi skulle titta på om vi skulle ta hand om Juniår. 
Hon hade gjort en supergod fryst cheescake.

Den smälte i munnen. 
Perfekt balans mellan sälta å sötma.
Sådär lagom mjuk å kall.


Så nu tänkte jag återuppliva den upplevelsen. 
Vi får se hur det går...
Det kan ju bli dagens flopp eller topp...



Igår så var jag på ungdomsmötet med Grabbarna Grus.
Fick reda på att Niko sticker iväg på onsdag till Singapore...
Då blir det nog tråkigt i fem månader... 
Eller?

I alla fall så var det var "Janne" som predikade å han gjorde mötet lite bakvänt kan man tycka eftersom han började med att be å folket gick fram för förbön...
Jag menar det brukar man göra när man ska sluta mötet.
Hursomhelst så gjorde han.
Vi trodde hela mötet skulle bli så, så vi gick ut för att snacka å kanske åka iväg ngn stans... 
 
Vi tyckte det var tråkigt eftersom det bara var "fjortisar" där tyckte vi... 
Men vi satte oss igen å snackade å pratade film å personer å tiden försvann för ett tag. 
Sen drog vi hemåt vid halv tolvs, tror jag det va... 
Sen när jag kom hem käkade jag chips å kollade på tv för ovanlighetens skull..



Å nu ska jag laga leverbiffar å sen gå å handla för att göra cheesecake'en klar...
Får se hur det smakar...
Sen i kväll ska jag nog gå ut på stan med cellgruppen å dela ut inbjudan till nästa lördag då vi ska "ta kyrkan ner på stan"... 

Kram kram vi syns på stan!?

//Safiren

 


Kommentarer
Postat av: Lydia

mm, låter så gott :p


Vad ska du säga nu då?:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress:

URL:

Åsikten:

Trackback