< Safiren - script language="JavaScript" type="text/javascript">

Tass Saada, Adon Olam

Sitter här vid datorn och lyssnar på Tass Saada, det är en man som jobbat som gerillasoldat till Yassir Arafat, varit medlem i PLO och var en kallblodig mördare. Men en dag mötte han Jesus och blev totalt förvandlad. Idag jobbar han tillsammans med sin fru med att sprida kärlek och förståelse genom humanitära insatser i bl.a. Gaza.
Han vill se kärlek mellan Judar och Araber och för att nå det måste vi be för båda sidor att de ska möta Jesus. Det kommer aldrig bli någon fred annars.
Jag tycker du borde lyssna på hans möte, han talar om sitt ovanliga liv med en sån kraft att jag bara fastnar.
Jag kan inte säga mer än att det är fantastiskt!
 
Nu ska det bli intressant å se vad jag får för kommentarer om mitt Hebreiska statusinlägg på Facebook.
" V'hu echad, v'eyn shenil'hamshil lo, l'hachbira.B'li reishit, b'li tachlit,v'lo ha'oz v'hamisrah. (-Adon 'Olam) Shalom! "
Det är taget ur sången Adon 'Olam som betyder Världens Herre. Det jag citerade är tredje versen.

"Ja, du är En, och ingen kan

mäta sig med ditt majestät.

Utan början, utan slut –

äran och makten tillhör dig."

 

Det är roligt för jag tror inte det är någon som förstår vad det står, å än så länge är det två som har gillat statusen varav en är okristen å har nog inte heller kollat upp vad det betyder... Intressant... :)

 

 

Världens Herre (Adon Olam)

Text: medeltida hymn ur den judiska sabbatsliturgin

Melodi: traditionell

Svensk översättning: Tony Larsson (2007)

 

 

All världens Herre, du var Kung

före det att någonting fanns.

Med ditt Ord skapade du allt.

Då var ditt namn Allsmäktig Gud.

 

Och sedan du fullbordat allt

råder du i ära och makt –

du som var, du som är

och som förblir i evighet.

 

Ja, du är En, och ingen kan

mäta sig med ditt majestät.

Utan början, utan slut –

äran och makten tillhör dig.

 

Du är min Gud, min Frälsare,

bergfast grund i fara och nöd,

mitt banér där jag söker skydd.

Du hör mitt rop, min bön till dig.

 

Och i din hand jag ger min själ,

när jag somnar och vaknar upp.

Med min själ, så även min kropp:

Gud är med mig, jag fruktar ej.

 

 

 

Trackback